יום ראשון, 19 במאי 2013

מאפייני הדיסלקציה כלקות למידה

הדיסלקציה מסווגת כאחת מלקויות הלמידה השכיחות ביותר ובסיסה המשוער הוא אורגני ומולד. הדיסלקציה מתאפיינת בקשיים במיומנויות הבסיסיות של הקריאה, הכתיבה והמתמטיקה, קשיים הבאים לידי ביטוי בזיהוי אותיות, ביכולות פענוח שפתיות ובאיות. לחלק גדול מהאוכלוסייה הלוקה בדיסלקציה קיימת היכולת האינטלקטואלית לרכישת הידע, ומחקרים מצאו כי בקרב אנשים בעלי רמת משכל גבוהה, זיהויה של הלקות נחשף בשלבים מאוחרים באופן יחסי, בשל יכולתם של הלוקים הללו להסתיר את הלקות. בפועל, במידה והלקות אינה נחשפת ומטופלת עשויים להיות קשיים בקריאה, איות, כתיבה ומתמטיקה, כשבהיבט המצטבר הדבר יגרור פגיעה במכלול הידע הנרכש.

מחקרים מוכיחים כי שכיחות הדיסלקציה בקרב האוכלוסייה עומד על 15%, וישנו ככל הנראה מרכיב תורשתי בהופעתה. עוד מצביעים המחקרים על מבנים שונים במוח בקרב האנשים הלוקים בדיסלקציה, שינויים הקשורים בתפקודים חזותיים ושמיעתיים, על כן הדיסלקציה באה לידי ביטוי לא רק בקשיים במיומנויות הקריאה, אלא אף ביכולת ההבחנה השמיעתית הקשורה לאותיות ממנה מורכבת המילה. האספקטים הרגשיים של הדיסלקציה הדיסלקציה פוגעת בתפקודי הקריאה לסוגיהם, הפרעה המשפיעה באופנים שונים ובשלבי חיים שונים בהתאם לאופי הלקות. בקרב חלק מן הדיסלקטים, לא קיים קושי ברכישת המיומנויות הבסיסיות של הקריאה, המתמטיקה והכתיבה, ואולם, הקשיים יעלו בשלבים מאוחרים יותר, בעת העלייה ברמת הדרישות האקדמיות. מחקרים אשר עסקו בתחום( בזיכוי לגמול התשלמות)חשפו כי להיבט הרגשי בשלבים המוקדמים של הילדות אין חלק ביצירת התסמינים של הדיסלקציה, ומרביתם אף היו ילדים מאושרים בילדותם המוקדמת בדיוק כמו יתר בני גילם, הקשיים הרגשיים החלו להופיע במקביל לתקופה בה החלו לרכוש את מיומנויות הקריאה והכתיבה בבית הספר, כשהנסיבות מובילות לקשר שבין הקשיים הרגשיים לתסכול המצטבר הנובע מההישגים הנמוכים בלימודיים ביחס לבני גילם. בין השאר, נובע התסכול מהתייחסות הסביבה מרמת הישגיהם של הדיסלקטים ומתגובותיה, ותיוגו כחריגים, חסרי אמביציה ואף כבעלי רמת משכל נמוכה. במרבית המקרים, המאמצים של הילד להתמודד בכוחות עצמו עם הלקות אינם נושאים פרי, עובדה הגוררת עימה תסכול נוסף.

 האספקטים החברתיים של הדיסלקציה לא פעם מתלווה אל הדיסלקציה חוסר בשלות חברתית, כשהדבר גורר השפעה בהיבט של קריאה והבנה של קודים חברתיים ונורמות ההתנהגות. הדבר עשוי להוביל לדחייה חברתית, בנוסף לתחושת חוסר הערך והדימוי העצמי הנמוך הנובעים מהישגים אקדמיים נמוכים. בגיל ההתבגרות, כשלתפקודי השפה מוענקת חשיבות רבה בתקשורת הבינאישית, מיומנויות השפה הנמוכות הנובעות מן הדיסלקציה משפיעות גם הן על התקשורת הבינאישית ומגבילים אותה, כשגם קשיי הזיכרון אף הם עשויים להשפיע בהיבט החברתי באופן שלילי. מחקרים הראו כי החיים בצל הדיסלקציה עשויים להוביל לא פעם לכעס, התמרמרות, חרדה ודיכאון, תחושות של חוסר אונים ודימוי עצמי נמוך. קיימת חשיבות לא מבוטלת לזיהויה המוקדם של הדיסלקציה והיקפה, כשהטיפול בא לסייע ולהקנות כלים להתמודדות יעילה עם הקשיים ובכך למנוע את הפגיעה בהיבטים השונים של החיים. דיסלקציה בקרב מבוגרים הדיסלקסיה נתפסת לרוב כבעיה הנצפית בילדות ומוקדשת לה תשומת לב וטיפול רגשי בתקופת הלימודים בבית הספר היסודי והתיכון.

ואולם, הדיסלקציה ממשיכה להוות קושי גם בחיים הבוגרים. מספר לא מבוטל של מבוגרים דיסלקטיים אשר מעולם לא אותרו ולא אובחנו, מוצאים את עצמם נאלצים להתמודד מול קשיי הסתגלות בחיים מבלי שיש להם את הכלים להשיג את מבוקשם ולממש את היעדים אותם הציבו לעצמם. כפועל יוצא של הדיסלקציה ואי רכישת כלים ליעילות קוגניטיבית, יחווה האדם הדיסלקטי קשיים רבים יותר ברכישת מיומנויות מסוימות מאדם בעל רמת משכל דומה שאינו דיסלקטי.

הקושי בזכירת רצפי הוראות, מספרים, הודעות, עובדות ושמות שאליו מתלווים קשיי ארגון תפיסת זמן לקויה, כשבנוסף לתסמינים הללו מתווספים התסמינים המשניים של חוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך, המצמצמים בעבור הלוקים בדיסלקציה את ההזדמנויות בשוק העבודה. על מנת לאפשר למבוגרים הלוקים בדיסלקציה לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם יש צורך באבחונים, ייעוץ תעסוקתי על מנת להתאים לאדם הדיסלקטי משרה בהתאם למגבלותיו, והתאמת טיפולים לרכישת כלים אסטרטגיים לעקיפת המגבלות.

2 תגובות:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שבגלל שיש הרבה סוגים של לקויות למידה אנשים רבים לא יודעים איך להתמודד איתם. אני זוכר שגילינו כי לבני יש לקויות למידה - איך להתמודד איתן היה מאוד קשה, לא ידעתי מה אני יכול לעשות על מנת להקל על החיים שלו כמה שיותר כי אני יודע שאחרים לא יעשו את זה ואני זה שיצטרך לשמור עליו.
    אני רואה את זה גם היום שהוא כבר בצבא שהוא חוזר הביתה ומספר שלא מתייחסים אליו כמו אל כולם אפילו שהלך לכיוון של תפקיד קרבי.
    חשוב מאוד לתת לאנשים אלה את הכלים ולעזור להם להשתלב בחברה.

    השבמחק
  2. שלום!
    אשמח לדעת את שמו של כותב המאמר וממהיכן המקורות של המאמר.
    תודה

    השבמחק