יום שבת, 25 במאי 2013

הפרעות הקשב והריכוז


הפרעות הקשב והריכוז

פורטל קשב וריכוז הינו אתר שבא במטרה לספק מידע עדכני ומקיף בתחום הפרעות הקשב והריכוז כבר  בשלבים המוקדמים של החשדות, שלבי האבחון ושלבי הטיפול. במידה ואתם או מישהו מבני משפחתכם הופנה לאבחון או לטיפול בהפרעות הקשב הללו והנכם זקוקים לייעוץ מקצועי, אנא צרו איתנו קשר ואנחנו נעניק לכם ייעוץ, ואף נפנה אתכם אל אנשי המקצוע המומחים בתחומם. הפרעות הקשב זוכות בשנים האחרונות למודעות רבה כשהדבר בא לידי ביטוי בעיקר בשינויים וההיערכויות במערכת החינוך, הכוללים השתלמויות מורים בנושא ורכישת שיטות הוראה ייחודיות בתחום, הוראה יחידנית, הקלות לתלמידים בעלי לקויות למידה במבחנים והתאמת המוסד החינוכי לצרכי התלמידים הללו. ואולם, בשל העובדה שעד לעשור האחרון המודעות בתחום כמעט ולא הייתה קיימת, ישנם מבוגרים רבים הלוקים בקשב וריכוז שמעולם לא אובחנו ומעולם לא טופלו.


הפרעות הקשב והריכוז אינן חולפות עם השנים, ומבוגרים הלוקים בהפרעות הללו נתקלים בקושי רב בכל הביטי החיים, החל מהתחום האקדמי דרך התחום הבין אישי וכלה בחוסר היכולת להתמיד לאורך זמן במקום העבודה. אבחון וטיפול בנסיבות הללו הם צורך חיוני על מנת להעניק לאדם בעל ההפרעה כלים להתמודדות יעילה עם מגבלותיה של הלקות. הראיון הקליני הינו האמצעי השכיח להערכת הפרעות הקשב בקרב מבוגרים אף על פי שקיימים גם המבדקים הממוחשבים. זהו ריאיון קליני יסודי, מהימן ומקיף אשר מורכב לא רק מן התסמינים אלא מכיל גם את ההיסטוריה התעסוקתית, המשפחתית, הבריאותית, החברתית וההשכלתית של  המאובחן, שבכללם גם האינפורמציה על הרגלי השינה, התזונה והרגלי הצריכה כמו סיגריות, אלכוהול וסמים. כמו כן מתקיימת סקירה של מצבים נפשיים ומחלות פסיכיאטריות בעבר או בהווה.

הטיפול בהפרעות הקשב בקרב מבוגרים
סקירתן של ההפרעות פסיכיאטריות הנלוות הכרחיות בשל העובדה כי אנשים הלוקים בהפרעות הקשב נמצאים בקבוצת סיכון הגבוהה פי שש ללקות בהפרעות פסיכיאטריות בשלב כלשהו בחייהם. עוד נמצא כי התחלואה הנלוות כוללת הפרעות חרדה, הפרעות במצבי הרוח, התמכרויות למיניהן וחוסר יכולת לשלוט בדחפים. אחת הדרכים לטפל בהפרעות הקשב בקרב מבוגרים היא הטיפול התרופתי כשעל מרבית תופעות הלוואי שלהן ניתן להתגבר בקלות  יחסית. התופעות הינן לרוב זמניות ומתבטאות בשינויים בתיאבון, קשיי שינה, הפרעות עיכול קלות וכאבי ראש. בנוסף לטיפול התרופתי ניתן לפנות גם אל הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי כשמחקרים הראו כי השילוב של שני הטיפולים הללו הובילו לשיפורים משמעותיים במדדים הקליניים הכוללים את תסמיני הדיכאון והתפקוד הכללי.



תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    הפרעות קשב וריכוז היו מאז ומעולם, אבל בגלל החשש להגדיר את הילדים כ"לקוי למידה" אנשים לא שלחו את ילדיהם לאבחון דידקטי. בעבר לא ידעו הרבה על לקויות למידה - איך להתמודד איתן וזאת סיבה נוספת שהורים רבים שילדיהם נכשלו ולא הצליחו בלימודים החליטו לשלוח אותם לבתי ספר מקצועיים ולא למצוא את הבעיה.
    היום בזכות החשיפה הרבה להפרעות קשב וריכוז, יותר ילדים מקבלים את העזרה שהם צריכים ויותר אנשים הולכים לאבחון. גם אנשים מבוגרים אשר מתחילים ללמוד באוניברסיטה מנסים לקבל עזרה והולכים לאבחון על מנת לקבל הקלות. כמובן שיש כאלה שמנסים לנצל את זה וסתם רוצים את ההקלות.

    השבמחק