יום ראשון, 28 באפריל 2013

עוד קצת על אבחון טובה


עוד קצת על אבחון טובה
ייתכן ושמעתם בעבר על המושג הקרוי אבחון טובה אך לא ידעתם למה האבחון משמש ומי צריך לעבור אבחון כזה. מבחן הטובה, או ה- TOVA (Test Of Variables of Attention) הינו חלק מהליך האבחון של הפרעות מתחום הקשב והריכוז והוא מהווה היום כלי אבחוני חשוב בתהליך.
אבחון טובה – מתי מומלץ לעבור את האבחון?
לאבחון טובה מגיעים בדרך כלל בגיל הילדות (ובמיוחד בגילאי בית הספר) ובעקבות הפניה ראשונית מאיש מקצוע מאבחן (רופא או פסיכיאטר, על פי קריטריונים הקבועים בחוק והמגדירים אלו התמחויות דרושות על מנת להיות מוסמכים לאבחן ה]רעת ריכוז וקשב בקרב ילדים) אשר אליו הופנה המאובחן בדרך כלל על ידי איש צוות חינוכי או בעקבות יוזמה של ההורים. אבחון טובה הינו חלק ממערך שלם של אבחון והוא מהווה, למעשה , כלי עזר אבחוני המשלים את התמונה העולה מהערכה קלינית על ידי המאבחן ומשאלונים נוספים הממולאים על ידי המאבחן, מורים/ הורים, הילד עצמו ועוד.

האם מבחן הטובה מתאים גם למבוגרים ?
מבחן הטובה אמור להיות מותאם לכל קבוצת גיל, כאשר , למעשה, התוצאות מנותחות ביחס לנבחנים מאותה קבוצת הגיל בלבד, אך בהשוואה לקבוצה שאינה סובלת מהפרעות בתחום הקשב והריכוז. גם רמת המבחן והמהירות שבה האובייקטים חולפים על המסך במהלכו מותאמת לקבוצת הגיל אליה משתייך הנבחן.
מבחן טובה איננו מבחן ידע ובקיאות

כיוון שלמעשה אבחון טובה איננו מבחן ידע ובקיאות, לא ניתן להתכונן אליו מראש באופן רשמי. דברים שניתן לעשות על מנת לעבור את המבחן ולהשיג בו תוצאה מיטבית הם הגעה אל המבחן במיטבנו, כאשר אנו עירניים ובשיא כושרנו. לשם כך, רצוי שנישן היטב בלילה שלפני המבחן ונאכל ארוחה טובה ומזינה בבוקר המבחן, כולל שתייה בכמות מספקת. כמו כן, רצוי שלא להגיע בעת שחולים או סובלים מבעיה רפואית אחרת המשפיעה על תפקודנו באופן כללי, דוגמת בעיות המלוות  בכאבים חדים. כמו כן, עדיף להימנע משתיית ואכילת משקאות ומאכלים ממותקים ממריצים לפני המבחן, כמו קולה, קפה או שוקולד.

האם אבחון טובה הוא אבחון יקר?
אבחון טובה נערך בדרך כלל במרכזים פרטיים אך כיום גם מרכזים רפואיים המוקדשים לאבחון ולטיפול בתחום הפרעות הקשב והריכוז או חלק מקופות החולים או קליניקות הקשורות בהסדר עם קופות החולים מציעים אבחון טובה. במרכזים הפרטיים שאינם בהסדר מחיר האבחון יכול להגיע לאלפי שקלים, פעמים רבות יש גם הפרשי מחירים ניכרים בין מרכזים שונים. עם זאת, המחיר משקף בתוכו גם בדרך כלל את פגישת ההיכרות הראשונית המשולבת באבחון ומקדימה את המבדק עצמו.

תוצאות מבחן הטובה
מבחן הטובה מחולק  ל – 2 חלקים (חלק אחד המודד תשומת לב בעת פעילות משעממת וחלק שני המודד תשומת לב בעת פעילות רצופת גירויים) ומודד למעשה 4 פרמטרים (השמטות – אי לחיצה בזמן הופעת גירוי על המסך, לחיצות סתמיו בעת שלא מופיע הגירוי על פני המסך, זמן התגובה מעת הופעת הגירוי ועד ללחיצה ויציבות זמן התגובה שהוא מידת היציבות באופן שבו הנבדק מתייחס לגירוי).
התוצאות המתקבלות מושוות לנורמה המתקבלת בתוך אוכלוסיית גילו של הנבדק (מנתוני המבחן אשר נאספו באוכלוסייה שאינה סובלת מהפרעות ריכוז וקשב). הציון הניתן הינו ציון תקן של עד 2 סטיות תקן מעל ומתחת ל- 0, שהינו הציון הנורמאלי הממוצע. כמו כן, תוצאות המבחן מושוות גם לתוצאות מבחן שנערך בשנית לאחר נטילת ריטלין.

יום שבת, 27 באפריל 2013

מבוא על לקויות למידה


מבוא על לקויות למידה
אז מה הן, למעשה, לקויות למידה?
לקויות למידה הינו מצב בו ההישגים הלימודיים של ילדים או מבוגרים מסוימים בתחומים ספציפיים כמו קריאה, חשבון ועוד נמוכים באופן משמעותי מהמצופה מן הילד בגילו, ברמתו השכלית הבסיסית ומרמת החינוך שהוא מקבל. הליקויים הללו יתבטאו, באופן צפוי, בהישגיו הלימודיים של הילד. מדובר בתחלואה השכיחה ביותר אצל ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז (עד כדי 25% מאותם ילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז).
סימנים מקדימים ללקויות הלמידה
האם ישנם סימנים מקדימים המצביעים על לקויות למידה? מסתבר שישנם כאלו, וכדאי להורים ולמורים להכירם באופן כללי ולנסות ולזהות דפוסים אשר עלולים לנבוע כתוצאה מלקויות למידה שונות. לדוגמא, באם תמעוררים קשיים שונים ובולטים בקריאה, סרבול מוטורי בעת ביצוע פעילויות גופניות שונות, קושי בכתיבה ואפילו קושי בולט באחיזת עפרון (שהינו חלק ממצב הקרוי דיסגרפיה, ליקוי כתיבה שהינו הפרעה התפתחותית קוגנטיבית), קושי בפתרון בעיות בחשבון, בלבול בין מספרים ועוד, קשיי ריכוז והתנהגות היפראקטיבית ועוד.
אז מאיפה זה מתחיל וכיצד מזהים ומאבחנים?
לקויות למידה נובעות פעמים רבות מקשיים מולדים. נבחין גם בתלונות מצד הילד או בתלונות מצד מוריו או חבריו לכיתה. עם זאת, ריבוי התלונות והחשדות אינו מחליף, כמובן, אבחון מסודר על ידי אנשי מקצוע המסתיים בטיפול הולם ויעיל לבעיה או למגוון הבעיות הסובבות. חובת האבחון מוטלת, כמובן, על ההורים, כמו גם חובת הפתרון, העידוד ומציאת והטמעת כל הכלים אשר יקלו על הילד ויאפשרו את התקדמותו ופתרון בעייתו כך שיהנה מתפקוד לימודי וחברתי מלא.
הליך אבחון הניתן ללמידה ע"י חניכה בהשתלמויות מתאימות - הליך ההאבחון ללקויות הלמידה
ישנה חשיבות עליונה לאבחון של לקויות למידה בזמן, בשלב מוקדם ככל הניתן, טרם הילד כבר חווה תקופה ארוכה של תסכול ודיכאון נוכח מטלות רבות אשר הוא אינו מסוגל לבצע בעוד חבריו לכיתה, לגן או למשחק עושים זאת בקלילות. הליך האבחון המקצועי כולל אבחון דידקטי, אבחון פסיכולוגי ולעיתים אף אבחון פסיכיאטרי. בתהליך האבחון ישנה התרשמות גם מדיווחי המורים וההורים ודיווחי הילד עצמו. על מנת להגיע לאבחון, אם כן, חשובה עירנות הן מצד 
ההורים והן מצד המורים לנעשה אצל הילד, בבית הספר ובמסגרות חברתיות וחינוכיות אחרות.


טיפולים שונים לכל לקות למידה
ישנם טיפולים שונים ומגוונים עבור לקויות למידה, המבוססים, כמובן, על סוג הלקות. חשוב להדגיש כי הטיפול אינו מיועד לפיתרון מלא ומוחלט של הבעיה (שכן גם כיום הידע לגבי הסיבות הקשורות בהופעת הלקות אינו מלא) אלא להתמודדות אשר מסייעת הן לילד והן למבוגר המסייע לו ביום יום להתמודד עם המשימות החברתיות והלימודיות. הטיפול יסייע לילד ולמבוגר שלצידו למצוא כלים ומיומנויות חדשים אשר יעזרו לו להתגבר על הקושי.
למשל, באם הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז המובילות ללקויות למידה, טיפול תרופתי בריטלין ובתרופות אחרות המגבירות את הקשב והריכוז ומורידות תופעות של היפראקטיביות באופן ביולוגי עשוי לסייע גם בהתגברות על חסרים במיומנויות לימודיות. במקרה של טיפול תרופתי, הסמכות לקביעת הטיפול ניתנת, כמובן, אך ורק לפסיכיאטר וזאת על בסיס ההערכות של האבחונים הדידקטיים.
שיטות טיפול מקובלות נוספות הינן הוראה מתקנת, המסייעת לתלמיד לפתח מיומנויות למידה חדשות, זאת לאחר שהקודמות לא הצליחו עבורו.

הפרעות קשב וריכוז- מבוא כללי


הפרעות קשב וריכוז- מבוא כללי
אז מהן הפרעות קשב וריכוז?
הפרעות קשב וריכוז (ובאנגלית ADHD – Attention deficit/ Hyperactivity Disorder) הינו שם כולל להפרעות הקשורות בוויסות הקשב ובמיקוד הריכוז. מדובר בהפרעות שהרקע להן הוא רקע גנטי ברור וידוע והמרכיבים של ההפרעה הינם פיסיים- ביולוגיים. ההפרעה נחשבת להפרעה מהתחום הנוירופסיכיאטרי והיא נחשבת שכיחה מאוד באוכלוסיה, ההערכה היא כי כ- 5% מן האוכלוסיה סובלים מהפרעות בתחום הקשב והריכוז.
ההפרעה מופיעה בעיקר בתחילת הילדות וניתן להבחין בה כבר בשנים הראשונות ללימודים, בדרך כלל, שכן כאשר מגיעים לגיל שבו ישנן דרישות לימודיות וחברתיות ודרישות מורכבות בלמידה, ההפרעה ניכרת במלוא עוצמתה. לרוב, ההפרעה ממשיכה מגיל הילדות אל תוך גיל ההתבגרות והגיל המבוגר. לעיתים היא מלווה בהפרעות נוספות מן התחום הפסיכיאטרי , כגון – הפרעות במצב – הרוח, הפרעות מתחום ההתנהגות , לקויות למידה שונות, הפרעות חרדה ועוד.
מהו ריכוז?
הריכוז הינו סך הפעילות המוחית והמצבים הרכשיים, הנפשיים והסביבתיים המאפשרים ישיבה דרוכה וקליטה.
מהו קשב?
הקשב הינו החלק הפיסי שבו המאפשר לנו את היכולת להתרכז ולקלוט מידע בערוצי קלט שונים מן הסביבה.
חלוקה של הפרעות הריכוז והקשב על פי השיטה האירופאית (IDC10)
הפרעות קשב וריכוז אינן מקשה אחת, הן אכן קבוצה של הפרעות הנבדלות זו מזו, וניתן לחלק אותן לקבוצות:
הפרעות של היפראקטיביות או הפרעות של קשב וריכוז- זוהי קבוצת הפרעות אשר מתחילה בדרך כלל בגיל מוקדם ומתאפיינת בפעלתנות ביתר שאינה עוברת וויסות המשולבת בהפרעת קשב. הפרעות אלו מתבטאות, בין היתר, בקושי בהתמדה בביצוע משימות וניכרת במצבים נוספים רבים אחרים, בהתמדה ולאורך זמן. על פי ה- DSM, שהינו המדריך להפרעות פסיכיאטריות המקובל באבחון, להפרעות אלו קוד F90 ומקובל לאבחן אותן על פי קריטריונים מסוימים המפורטים במדריך (על ידי איש מקצוע מוסמך בלבד, כמובן).
הפרעות בקשב ובפעלתנות או הפרעה מרדנית – זוהי קבוצה של הפרעות אשר מאובחנות לרוב בבגרות והן כוללות את מאפייניהן של הפרעות ההיפראקטיביות, אך בנוסף להפרעה בפעילות וביכולת הריכוז ניתן יהיה לראות גם תוקפנות המובילה גם לתופעות של עבריינות. ב- DSM הקוד להפרעות אלו הינו F91.
הפרעת התנהגות היפרקינטית – זוהי הפרעה של תנועתיות יתר המופיעה בשלב התפתחותי מוקדם לרוב, בדרך כלל ב- 5 השנים הראשונות לחיים. אשר מאפייניה העיקריים הם- העדר התמדה בפעולות שלהן נדרשת מעורבות קוגנטיבית , נטייה לעבור מפעולה לפעולה מבלי להשלים את הפעולה הקודמת , פעלתנות יתר לא מווסתת ועוד.
הפרעת התנהגות היפרקינטית יכולה להימשך עד הבגרות אך רבים הסובלים ממנה יכולים לראות שיפורים הדרגתיים ברמת הקשב ובפעילות. ילדים היפרקינטיים לרוב יהיו אימפולסיביים, ינטו לתאונות ולבעיות משמעת בגלל חוסר תשומת לב לכללים, התנהגות שהיא חסרת עכבות וחסרת מעצורים והיעדר של איפוק ונקיטת זהירות. לרוב יסבלו הסובלים מהפרעות היפרקינטיות מעיכובים בהתפתחות השפה והמוטוריקה.
חלוקה של הפרעות הקשב והריכוז על פי המדריך להפרעות פסיכיאטריות (השיטה האמריקאית)
הפרעות קשב וריכוז נחלקות על פי השיטה האמריקאית להפרעות היפרקינטיות, של תנועתיות יתר, והפרעות בקשב ובריכוז, כלומר הן מוגדרות גם באופן נפרד.
HDD- הפרעות של היפראקטיביות בלבד.
ADD- הפרעות קשב וריכוז טהורות.
ADHD – הפרעת קשב והיפראקטיביות משולבת.

יום חמישי, 25 באפריל 2013

אימון קשב וריכוז נוירו קוגניטיבי?


אימון קשב וריכוז נוירו קוגניטיבי?
כעשירית מכלל האוכלוסייה לוקה בהפרעות קשב וריכוז הבאות לידי ביטוי בהיבטים ובעוצמות משתנים. ההפרעות הללו הינן מולדות ומלוות את האדם למשך כל חייו. כיום, ניתן לאתר אותן לרוב בשנים הראשונות של בית הספר היסודי, לאבחון ולטפל בהן טיפול רב מערכתי, על מנת למתן את התסמינים ולהקנות לילד כלים אשר יסייעו לו להתמודד עם ההפרעה. ואולם, ההכרה והסיוע לא תמיד היו קיימים, ועד לעבר הלא רחוק סומנו אותם התלמידים כילדים בעייתיים, עצלנים, חסרי אמביציה ומוטיבציה, ליצני כיתה, פזרני דעת, אסטרונאוטים וכדומה דבר שאילץ את המורים לעבור קורסים והשתלמויות ייחודיות על מנת שיוכלו להתמודד עם שיגרת היומיום בכיתה. אותם הילדים גדלו להיות מבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז. חלק מאותם המבוגרים רכשו בעצמם כלים להתמודד עם הקשיים שבלקות, ואף ניצלו את היתרונות שבהן, אך הרוב המכריע ממשיך לסבול מן התסמינים והשלכותיהן בכל היבטי החיים. כיום קיימת מגמה מתרחבת של מבוגרים לגשת לאבחון הפרעות קשב וריכוז ולטפל בהפרעות תוך הבנה כי הטיפול עשוי לשפר משמעותית את איכות החיים. קיימות שיטות רבות ומגוונות לטיפול וויסות ההפרעה כשאחת הדרכים היא אימון קשב וריכוז. תחת הקטגוריה של אימון קשב וריכוז ניתן למצוא שתי שיטות דומיננטיות שהאחת היא אימון קוגניטיבי התנהגותי והאחרת היא אימון קשב וריכוז נוירו קוגניטיבי.
לפני שאנו ממשיכים במאמר, מחפשים מאמן אישי באזור המרכז? כנסו אל אבחון הפרעות קשב וריכוז בתל אביב בפורטל קשב וריכוז

מהו אימון קשב וריכוז נוירו קוגניטיבי?
על מנת שנבין מהו אימון קשב וריכוז נוירו קוגניטיבי יש להבין את המושגים. המילה "נוירו" שאובה מן המילה "נוירולוגי" שפירושה המערכת העצבית המוחית. הפירוש של המילה "קוגניטיבי" הוא הכרתי או תפיסתי, בהקשר של המיומנויות השכליות כמו ריכוז, קשב, זיכרון וכדומה. אימון קשב וריכוז נוירו קוגניטיבי הינו למעשה שיטה אשר מטפלת במיומנויות הקוגניטיביות בשילוב של גירוי גלי המוח.
האימון המוחי מורכב משני מישורים בהם מתמקד הטיפול, המישור הנוירולוגי והמישור הקוגניטיבי. הטיפול המשולב תורם לתוצאות יעילות ומהירות, המשפיעות באופן השלכתי על כל תסמיני הפרעות הקשב וריכוז. במישור הנוירולוגי מתבצע גירוי ממחושב המאיץ את הפעילות של גלי המוח באונה האחראית על התפקוד בהקשר של המיומנויות הקוגניטיביות, והגירוי מביא למספר שינויים כשהאחד הוא וויסות הפעילות של גלי המוח לתדרים המאפשרים יכולת של קשב וריכוז. בנוסף, הגירוי המוחי וויסות פעילות של גלי המוח מעודדת יצירת מוליכים עצביים מסוימים שהעיקרי שבהם הוא הדופמין. עליה בכמות הדופמין במשפיעה באופן ישיר על העלייה ברמת הקשב והריכוז.
יש לכם שאלות על אימון קשב וריכוז נוירו קוגנטיבי? הכנסו אל
פורום המומחים של פורטל קשב וריכוז שם הם ישמחו לענות לכם על כל שאלה בנושא